Po Polsce Po Europie

Objazdówka po kraju libereckim –
wycieczki z biletem EURO-NYSA (cz.1)

Często zdarza się, że siedzimy w domu nie z lenistwa czy braku chęci do zobaczenia kawałka świata – zazwyczaj nie jesteśmy po prostu świadomi możliwości, które są na wyciągnięcie ręki. Sąsiedztwo Czech i Niemiec z województwem dolnośląskim powoduje, że w ciągu jednego dnia możemy podziwiać piękne Karkonosze widziane z perspektywy Szklarskiej Poręby, zjeść czeskie knedliczki w Libercu i napić się lokalnego piwa z browaru w Görlitz. Okazuje się, że nie musimy przy tym zaprzęgać do pracy samochodu i wysilać się logistycznie – wszystkie miejsca dostępne są dzięki dobrej siatce połączeń kolejowych za śmieszną wręcz cenę.

Od 2004 r. ZVON, jednostka odpowiedzialna za organizację transportu na obszarze części Saksonii, zarządza biletem EURO-NYSA-TICKET. Obowiązuje on w pociągach, autobusach międzymiastowych i komunikacji miejskiej w trzech sąsiadujących krajach. Ba, daje on możliwość podróżowania kolejami wąskotorowymi z parowozem! Brzmi zachęcająco?

Księgowość podróżnika - objazdówka po kraju libereckim
Bilet EURO-NYSA-TICKET25 zł13€ *160 Kč *
Gotówka w kieszeni33 zł7,4€200 Kč
Jednodniowa przygoda u czeskich sąsiadów58 zł 20,4€360 Kč

* Ceny biletu są zróżnicowane w zależności od państwa, w którym go kupimy i nie wynikają wprost z przeliczenia kursów walut – wyraźnie widać, że najbardziej opłaca się kupić go w Polsce.

Możliwości wykorzystania biletu EURO-NYSA są szerokie i ogranicza nas tylko wyobraźnia i zdolność do analizowania rozkładu jazdy. Zdecydowałem się na objazdówkę małomiasteczkowych obszarów – z szybkim zwiedzaniem centrów miast. Nie jest to jedyna droga – dla lubiących podróżować wolniej przygotuję niebawem kilka propozycji, które opiszę na blogu. Ale dzisiaj wybierzmy się do Czech w poszukiwaniu dobrych knedliczków.

Jak wydostać się z Polski?

Należy pamiętać, że ważność biletu EURO-NYSA jest ograniczona – nie obejmuje całego obszaru województwa dolnośląskiego.

2016-11-21-20_04_44 Rozpoczynając podróż we Wrocławiu musimy zdecydować w którym kierunku chcemy się udać – oferta ważna jest od Jeleniej Góry lub Bolesławca. Bilet Wrocław – Bolesławiec czy Wrocław – Jelenia Góra musimy dokupić oddzielnie.

Wersja jednoosobowa biletu kosztuje 25 zł i ważna jest od północy do 4:00 dnia następnego. Dla grupy do pięciu osób cena wynosi 75 zł (15 zł/osobę). Jadąc z rowerem musimy dorzucić jeszcze dyszkę.

EURO-NYSA-TICKET jest dostępny w kasach biletowych oraz u konduktorów w pociągach. Uwaga – na pokładzie pociągu Kolei Dolnośląskich nie zapłacimy kartą!

Którędy do Liberca?

Paradoksalnie, mając zamiar odwiedzić Czechy, zdecydowałem się na podróż przez Görlitz i Zittau chcąc wyruszyć rano i wrócić na noc do Polski. Jadąc przez Niemcy dostaniemy się do Liberca godzinę wcześniej niż jadąc przez Jelenią Górę i Szklarską Porębę (stan aktualny na rozkład jazdy 2015/2016, w listopadzie 2016 r. – jeśli czytasz ten artykuł później to koniecznie sprawdź aktualną ofertę kolei).

Powyższa mapa jest lekko przekłamana, nie oddaje bowiem dokładnego przebiegu linii między Görlitz a Zittau.

Przejazd pociągiem z Görlitz do Zittau to gratka dla miłośników kolei. Linia kolejowa aż czterokrotnie przekracza granicę niemiecko-polską i pomimo, że obsługiwana jest wyłącznie przez Niemców to na terenie Polski istnieje przystanek kolejowy Krzewina Zgorzelecka.

Widok z okna tranzytowego pociągu jest bardzo ciekawy – słupki graniczne i dawny posterunek przy przejściu granicznym. Dzisiaj oczywiście przemieszczanie się tą drogą jest całkowicie swobodne.

dsc_5434_blog

Świadomie nie zdecydowałem się na głębsze zwiedzanie Zittau. Niemieckie miasta, szczególnie te na dalekim wschodzie RFN, w niedziele wyglądają na opuszczone, ich klimat i atmosfera zupełnie mi nie odpowiada. Nie przepadam za tłumami autochtonów ale dwudziestominutowy spacer wzdłuż miasta zamieszkiwanego przez ponad 25 000 mieszkańców i nie spotkanie żadnego z nich brzmi dość… przerażająco.

Moim celem na tę listopadową niedzielę było przejechanie liniami kolejowymi na północ od Liberca. Chciałem zweryfikować obiegową opinię, że czeska kolej lokalna jest świetnie zorganizowana i daje dowód tezie, że kolej nie musi obsługiwać wyłącznie dużych ośrodków miejskich. Do jakiej doszedłem konkluzji?

Jak Czesi podróżują po kraju libereckim? 

Bardzo wygodnie. Na wszystkich liniach połączenia zorganizowane są w takcie (pociągi odjeżdżają w danym kierunku o stałych końcówkach minutowych co pół, jedną lub dwie godziny) z zapewnionymi przesiadkami na stacjach węzłowych. Bilet EURO-NYSA obowiązuje we wszystkich pociągach, na całej sieci kolejowej kraju (polskim odpowiednikiem tej jednostki administracyjnej jest województwo) libereckiego.

2016-11-22-00_41_49

Powyższa mapa będzie pomocna do prześledzenia moich poczynań – do Liberca dostałem się linią oznaczoną jako 089 aby później niespiesznie i dostojnie przemierzać linie 037, 038, 039 i wrócić do Polski linią 036.

Całą sieć kraju libereckiego można również przejechać w weekend z biletem Skupinová víkendová jízdenka region Liberecký za 229 Kč (jeden dzień). Rachunek jest prosty – kto wie o istnieniu EURO-NYSA-TICKET zapłaci wyraźnie mniej i nie będzie ograniczony podróżowaniem wyłącznie w weekend. Pozdro dla kumatych.

Oferta Skupinová víkendová jízdenka jest jednak ciekawa i daje wiele możliwości – niekoniecznie wyłącznie w kraju libereckim. Strona Ceskich Drah rozpisuje się o tym bilecie dość szeroko, warto się z nią zapoznać.

Klucz programu – północ kraju libereckiego

Transport na wymienionych przeze mnie liniach jest realizowany przez jednostki spalinowe produkcji szwajcarskiego Stadlera serii 840 – nazwane przez Czechów „Regio Spider”. Dzięki współpracy z Kolejami Dolnośląskimi pojazdy te pojawiają się również w Szklarskiej Porębie z bezpośrednimi pociągami z Liberca – skorzystałem z nich wracając z wycieczki.

Rozkład jazdy w Czechach jest taktowany – pociągi odjeżdżają zazwyczaj o stałych końcówkach minutowych (5:31, 6:31, 7:31…). Nasi sąsiedzi opanowali sztukę organizowania skomunikowań pociągów nawet na małych stacjach węzłowych – chociażby w liczącej niespełna 3000 mieszkańców Raspenavie.

dsc_5457_2blog

Pociągi w kierunku stacji Frýdlant v Čechách/Černousy/Jindřichovice p.Smrkem i Bílý Potok p.Smrkem w większości przypadków wyruszają z Liberca razem – jeden sprzęgnięty z drugim. W Raspenavie ich maszyniści w ciągu kilku minut odczepiają składy i każdy ruszą już samodzielnie w drogę do stacji docelowej. W relacji powrotnej schemat jest odwrotny – pociągi zjeżdżają się, są ze sobą sprzęgane i ruszają we wspólną podróż do Liberca.

Przesiadki są czymś normalnym dla czeskich użytkowników kolei – są zorganizowane przejrzyście a samo przesiadanie się jest wygodne. Zazwyczaj pociągi korzystają z sąsiadujących ze sobą peronów.

Czas podkręcić tempo – wysiadam, oglądam, jadę dalej

Tym razem nie planowałem poszukiwania atrakcji w miejscach, do których docierałem, chciałem wyłącznie pojeździć. Nie można jednak odebrać uroku małym czeskim miejscowościom na pograniczu, stanowią dobrą bazę wypadową w góry. Bílý Potok (na zdjęciu poniżej) liczy sobie 700 mieszkańców i ma zapewnione cogodzinne połączenie kolejowe ze stolicą województwa. Widać, jak wiele brakuje nam jeszcze w Polsce do osiągnięcia tego poziomu. Obsługa takich przystanków i nakłady inwestycyjne są ograniczone do minimum. Dostajemy krótki, żwirowy peron, nieeksploatowany budynek dworcowy, oczywiście bez kasy biletowej. Zakup biletów możliwy jest w automatach biletowych zabudowanych w pociągach. Większość pociągów na północ od Raspenavy jeździ bez konduktora – tzw. samoobslužný způsob odbavování cestujících.

dsc_5484_1blog

W Jindřichovicach p.Smrkem z budynkiem dworcowym było dużo gorzej – całkowicie opuszczony, niezagospodarowany, bez okien i drzwi. Sama wioska również nie sprawiała wrażenia tętniącej życiem, po 13 minutach wróciłem stamtąd pierwszym pociągiem powrotnym. Gulasz z knedliczkami w świetnej restauracji Na Kamenu we Frydlandzie zaspokoił moją potrzebę kontaktu z czeską kuchnią na jakiś czas.

dsc_5520_blog

Już teraz wiem, że chciałbym poświęcić więcej czasu na Frydlant. Foldery turystyczne chwalą to miasto, warto choć chwilę się po nim przespacerować i odwiedzić tutejszy zamek. Wrócę tu na pewno przy okazji wyprawy do miejscowości Černousy.

Cudze chwalicie, sąsiadów nie znacie

Wycieczka na EURO-NYSA-TICKET to ciekawa propozycja na spędzenie weekendowego dnia z dala od wielkich miast, zwiedzając tereny, gdzie wpływ trzech kultur jest niezwykle widoczny. Z doświadczenia wiem, że zimowy Liberec jest urzekający, wrócę tam na pewno z okazji jarmarków noworocznych.

Podsumowanie podróży zawiera informacje o pociągach z których korzystałem, przewoźnikach i rodzaju biletu. Jako pracownik kolejowy posiadam bilet sieciowy, który uprawnia mnie do jeżdżenia po Polsce „do woli”. Jeśli go nie posiadasz musisz dokupić bilety relacji Wrocław Główny – Bolesławiec i Jelenia Góra – Wrocław.

PrzewoźnikRelacjaRodzaj biletu
Koleje DolnośląskieWrocław Główny - Görlitzbilet sieciowy, EURO-NYSA-TICKET
ODEGGörlitz - ZittauEURO-NYSA-TICKET
VogtlandbahnZittau - LiberecEURO-NYSA-TICKET
České dráhyLiberec - RaspenavaEURO-NYSA-TICKET
České dráhyRaspenava - Bílý Potok p.SmrkemEURO-NYSA-TICKET
České dráhyBílý Potok p.Smrkem - RaspenavaEURO-NYSA-TICKET
České dráhyRaspenava - Jindřichovice p.SmrkemEURO-NYSA-TICKET
České dráhyJindřichovice p.Smrkem - Frýdlant v ČecháchEURO-NYSA-TICKET
České dráhyFrýdlant v Čechách - LiberecEURO-NYSA-TICKET
České dráhyLiberec - Szklarska Poręba GórnaEURO-NYSA-TICKET
Koleje DolnośląskieSzklarska Poręba Górna - Wrocław GłównyEURO-NYSA-TICKET, bilet sieciowy

Mam nadzieję, że ten artykuł otworzy serię dotyczącą możliwości wykorzystania biletu. Tymczasem… czekolada Studentska, czeskie piwo i mapa w dłonie – czas na kolejne wyjazdowe plany. 2016-10-29-00_34_39