Moje social media
Szukaj na blogu
Bartekwpodrozy.pl

Iran - co trzeba wiedzieć przed wyjazdem? Informacje praktyczne

14 września 2019
(aktualizacja: 30 września 2020)

Podróż do Iranu jeszcze długo nie będzie oczywistym wyborem dla turystów. W naszej świadomości ten kraj jawi się głównie negatywnie - jako niebezpieczny i nieprzyjazny. Pokażę Ci, że podróż do Iranu to nic niebezpiecznego i pomogę Ci ją dobrze zaplanować.


Z tekstu dowiesz się:

  • jak uzyskać wizę do Iranu,
  • jakie ubezpieczenie powinno się wykupić na podróż do Iranu,
  • gdzie wymienić walutę i jak działa irański system finansowy,
  • jaki jest poziom cen w Iranie i ile kosztuje życie w tym kraju,
  • jak przemieszczać się po kraju - dojazd z lotniska, transport miejski, dalekobieżne autobusy i pociągi, krajowe loty,
  • jak znaleźć zakwaterowanie i jakie noclegi w Iranie są godne polecenia,
  • jak korzystać z internetu i irańskiej sieci telefonicznej,
  • kiedy jechać do Iranu, aby móc cieszyć się najlepszymi warunkami pogodowymi,
  • czy w Iranie jest bezpiecznie,
  • jak wyglądają wymogi kulturowe i religijne dotyczące ubioru kobiet i mężczyzn,
  • jak dostosować się do życia w państwie wyznaniowym.

Oto kompendium praktycznych informacji, w którym znajdziesz wszystko, co potrzebne do komfortowego zwiedzania Iranu, a nawet zaplanowania wyjazdu na własną rękę.


Chcesz otrzymać darmowego ebooka „Jak samodzielnie zaplanować podróż”? Podaj swój adres e-mail, a ja prześlę Ci link do pobrania książki.


Bartek na tle flagi Iranu

Czy do Iranu potrzebna jest wiza? Ile kosztuje wiza do Iranu?


Aby móc wjechać do Iranu wymagane jest posiadanie paszportu, który będzie ważny przez przynajmniej 6 miesięcy od daty przylotu.

Obywatele Polski potrzebują wizy, aby móc podróżować do Iranu.


Wizę można otrzymać:

  • przez pośrednika, który dostarczy nam elektroniczny dokument gwarantujący uzyskanie wizy na lotnisku,
  • po przylocie do Iranu - lotniskowa wiza on arrival. Możliwość starania się o wizę on arrival jest dostępna tylko dla osób, które do Iranu dostają się drogą lotniczą. Jeśli przekraczamy granicę lądową, to wizę musimy załatwić sobie z wyprzedzeniem.

Moje starania o wizę były prawdziwym poligonem doświadczalnym.

Zgodnie ze sztuką, złożyłem wniosek przez elektroniczny system E-VISA irańskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Wcześniej przygotowałem zgodny z wymogami plik ze swoim zdjęciem i skan pierwszej strony paszportu. Liczyłem na to, że po kilkunastu dniach opłacę i odbiorę gotową wizę w warszawskiej ambasadzie.

Wniosek przez kilka dni był przetwarzany, aż w końcu otrzymałem w języku farsi decyzję odmowną. Jako powód napisano bez ogródek: "proszę składać wniosek przez irańskiego pośrednika".

Miałem do wyboru podjęcie ryzyka i aplikowanie o wizę dopiero na lotnisku w Teheranie albo skorzystanie z internetowych pośredników. Obawiałem się pierwszej opcji, bo w irańskich systemach figurowałem już jako osoba z odrzuconym wnioskiem wizowym, a to mogło zwiastować problemy na lotnisku.

Skorzystałem z usług pośrednika - Revealing Persia, który za 35€ zorganizował dla mnie Visa Grant Notice, czyli gwarancję otrzymania wizy. Z tym dokumentem lotniskowe procedury wpuszczenia do kraju trwają tylko kilka minut.

Po powrocie do Polski zorientowałem się jednak, że trochę przepłaciłem - bardzo polecany w internecie pośrednik 1stQuest tę samą usługę wycenia na 29€, czyli o 26 zł taniej.

Natalia na tle kolorowego płotu

Ile kosztuje wiza do Iranu?


Rodzaj wizyCena wizy
wiza wyrabiana w ambasadzie (z wyprzedzeniem)50€ (ok. 220 zł)
wiza na lotnisku (on arrival)75€ (ok. 330 zł)
wiza przez pośrednika75€ na lotnisku + ok. 25-35€ za pośrednictwo
  • wiza wyrabiana z wyprzedzeniem

Jeśli uda się wyrobić wizę poprzez ambasadę, to jest to zdecydowanie najtańszy wariant jej uzyskania. Opłata dla członków strefy Schengen wynosi 50€ (ok. 220 zł).

  • wiza na lotnisku (on arrival)

Za wizę on arrival trzeba zapłacić 75€ (ok. 330 zł). Warto uwzględnić niewielkie, aczkolwiek istniejące ryzyko, że nasz wniosek zostanie odrzucony, a my zostaniemy na lotnisku z nakazem powrotu do kraju.

Nie słyszałem, żeby przytrafiło się to jakiemuś polskiemu turyście - co nie oznacza, że nie jest to możliwe. Byłoby kiepsko, gdyby zwiedzanie Iranu skończyło się już na lotnisku.

  • wiza u pośrednika

Za pośrednictwo trzeba oczywiście dodatkowo zapłacić, ale po otrzymaniu od pośrednika dokumentu "Visa Grant Notice" mamy pewność, że na lotnisku nic już nas nie zaskoczy, a otrzymanie wizy będzie formalnością.

Pośrednikowi 1stQuest trzeba zapłacić 29€ (127 zł) za osobę. Na lotnisku trzeba dodatkowo zapłacić 75€ (327 zł) standardowej opłaty urzędowej za wydanie wizy. Zamykamy się więc w 104€ (454 zł).


Wniosek o sporządzenie wniosku wizowego przez pośrednika można składać poprzez formularz na stronie 1stQuest.


Od końca 2018 r. w Iranie wprowadzono system e-wizy, który nie zostawia po sobie żadnego śladu w paszporcie.

Pogranicznicy nie wbijają również pieczątek wjazdowych i wyjazdowych z kraju. Przed wdrożeniem tego rozwiązania paszporty opieczętowane przez irańskie służby stawały się bezwartościowe podczas próby wjazdu do nieszczególnie lubiących Iran krajów - np. do Izraela.

Zwiedzanie Iranu - Bartek w meczecie Sheikh Lotfollah w Isfahan
Wnętrze meczetu Sheikh Lotfollah w Isfahan

Ubezpieczenie w Iranie. Jak kupić odpowiednie ubezpieczenie obejmujące Iran?


Niezależnie od sposobu, w jaki uda nam się uzyskać irańską wizę, obowiązkowe jest posiadanie ubezpieczenia.

Na dokumencie poświadczającym posiadanie ubezpieczenia musi być wyraźnie wskazane, że obejmuje ono Iran.

Masowo odrzucane są te polisy, w których zakres jest określony jako "worldwide (cały świat)", a akceptuje się tylko te zawierające coś na kształt "worldwide including Iran (cały świat ".


Jak wybrać ubezpieczenie?


Podczas kontaktu z pośrednikiem z Revealing Persia zaproponowano mi ubezpieczenie za 9€ od osoby, które obejmowało całą, tygodniową podróż po Iranie. Zgodnie z zapowiedziami pośrednika, zostało one bez problemu zaakceptowane na lotnisku w Teheranie. Gdybyśmy pojawili się bez jakiegokolwiek ubezpieczenia, to na lotnisku można je kupić za 15€.

Trudno zgadywać, jakie warunki oferuje to ubezpieczenie, jaką zapewnia ochronę i czy można liczyć na rzetelną pomoc, gdyby w czasie podróży któreś z nas wymagało skorzystania z niego. Dokument poświadczający posiadania polisy był w całości sporządzony w języku farsi


Polecam wykupić dodatkowo polskie ubezpieczenie turystyczne, którego warunki będą przejrzyście określone. Ubezpieczenie tygodniowego wyjazdu to koszt kilkudziesięciu złotych. Daje ono pewność, że zostanie nam bezpłatnie udzielona potrzebna pomoc medyczna w razie takiej konieczności. Sprawdź, ile dokładnie kosztuje ubezpieczenie wyjazdu do Iranu.


Meczet Nasir-ol-molk w Shiraz - zwiedzanie Iranu
Meczet Nasir-ol-molk w Shiraz znany z kolorowych witraży w sali modlitw

Waluta w Iranie. Jak działa irański system finansowy? Gdzie wymieniać pieniądze?


Lecąc do Iranu należy mieć świadomość, że po przekroczeniu granicy przestaną działać wszystkie nasze karty płatnicze i kredytowe. W wyniku międzynarodowych sankcji, irański system finansowy jest odcięty od SWIFT, przez co stał się hermetyczny.

Jedyną nadzieją na przetrwanie w irańskich warunkach jest posiadanie zapasu gotówki na cały wyjazd.

Irańskie kantory bardzo chętnie wymieniają euro (bez ograniczeń) oraz dolary (te wydane po 1996 r. - czyli z "dużymi głowami" postaci prezentowanych na banknotach - "małe głowy" bywają niewymienialne).

Paradoksalnie, najlepszy kurs wymiany podczas całego pobytu uzyskałem w kantorze, który działa przez całą dobę na 1. piętrze lotniska w Teheranie.

Kurs riala do euro i dolara jest jednym z najbardziej zmiennych kursów walut na świecie. Niezwykle mocno reaguje na sytuację i aktualne "powodzenie" Iranu na arenie międzynarodowej.


W lipcu 2019 r. za 1€ otrzymywało się na lotnisku w Teheranie 147 000 IRR.


Na lotnisku nie uda nam się wymienić zwykle więcej niż 50€. Tyle wystarczy jednak, żeby stać się milionerem z ponad 7 000 000 riali w niedomykającym się od banknotów portfelu.

Walutę można wymieniać w bankach, kantorach oraz u ulicznych cinkciarzy.

Kursy oferowane przez banki są zazwyczaj niekorzystne, więc najlepszym wyborem jest wizyta w kantorze. Zanim wymienimy pieniądze, sprawdźmy oferowane kursy w przynajmniej kilku miejscach, bo różnice kursowe mogą być wyraźne. Szczęśliwie kantory w miastach znajdują się często jeden obok drugiego.

W piątek i sobotę trwa islamski weekend, a przez to nie działają kantory. Jeśli pechowo skończy się nam wtedy gotówka, pozostaną nam tylko usługi cinkciarzy.

Oferują akceptowalne kursy (w lipcu 2019 r. w Teheranie oferowano 142 000 IRR za 1€, podczas gdy kurs kantorowy opiewał na 146 000 IRR - różnica 0,1 zł za 1€).

Przed wymianą poproście o pokazanie banknotów i sprawdźcie ich stan. Porwanymi pieniędzmi będzie później trudno zapłacić.

Bartek z Natalią - zwiedzanie Iranu

O co chodzi z irańską walutą?


Pierwsza próba zapłacenia w Iranie za cokolwiek skończy się z dużym prawdopodobieństwem konsternacją kupującego.

Sprzedawca zapytany o cenę może odpowiedzieć na 3 sposoby - mówiąc: "50", "50 000" lub "500 000" - i cały czas ma na myśli dokładnie tę samą cenę.

Oficjalną walutą Iranu jest rial. Kwoty podane w rialach zobaczycie prawdopodobnie tylko w kantorach i podczas korzystania ze Snappa - irańskiego odpowiednika Ubera. Widząc wtedy cenę "500 000" można przypuszczać, że odpowiada to kwocie 3,4€ (wg kursu z lipca 2019 r.).

Irańczycy stosują jednak riale bardzo rzadko i ceny podają w niemającej odzwierciedlenia w nominałach banknotów, historycznej walucie - w tomanach.


Zasadniczo, przeliczanie z riali na tomany polega na ucięciu jednego zera, czyli:

  • 1 000 000 IRR = 100 000 tomanów,
  • 500 000 IRR = 50 000 tomanów.

Żeby wprawić osoby przyjezdne w jeszcze większą konsternację, popularne jest również ucinanie kolejnych trzech zer przy przeliczaniu na tomany. Wtedy coś warte 500 000 riali to 50 tomanów. Ucięliśmy więc łącznie 4 zera.

  • 1 000 000 IRR = 100 000 tomanów lub 100 tomanów,
  • 500 000 IRR = 50 000 tomanów lub 50 tomanów.
Meczet Królewski w Isfahan - zwiedzenie Iranu
Oszałamiający Meczet Królewski w Isfahan widziany z drugiego, największego placu świata - Naksz-e Dżahan

Jak sobie poradzić z tak niekonsekwentnym sposobem podawania cen?

Zwiedzanie Iranu to pod tym względem duże wyzwanie analityczne. Trzeba nauczyć się oceniać, czy proponowana kwota za konkretny towar jest realna.

Jeśli przy przeliczaniu ceny za kawę wyjdzie, że mamy za nią zapłacić 50 zł to jest to sygnał, że kwotę przeliczyliśmy źle.

Gdy padała niska pod względem nominału cena (nie w tysiącach), przeliczałem ją szybko według poniższego klucza i sprawdzałem, czy jest realna. Przy kupowaniu wody słyszałem zazwyczaj "5".


"5" -> "5 tysięcy" -> "5 tysięcy tomanów" -> 50 000 IRR -> ok. 0,3€ -> 1,3 zł -> brzmi realnie!


Przy kupowaniu obiadu, w menu mogła się pojawić kwota "50" lub "50 000". Przeliczanie odbywa się w ten sposób:


"50" - niska kwota, więc dodajemy "tysiące" -> "50 tysięcy" -> "50 tysięcy tomanów" -> 500 000 IRR -> 3€ -> 13 zł

"50 000" - wysoka kwota, więc nie dodajemy "tysięcy" -> "50 000 tomanów" -> 500 000 IRR -> 3€ -> 13 zł


Kwoty w tomanach zapisuje się albo bez jakiejkolwiek jednostki, albo z wielką literą T, np. 5T, 50T.

Jezioro Maharloo koło Shiraz w Iranie
Różowe jezioro Maharloo niedaleko Shiraz
Słone jezioro Maharloo niedaleko Shiraz

Ceny w Iranie. Czy to drogi kraj? Ile kosztują podstawowe produkty i usługi?


Moja podróż do Iranu przypadła na okres, w którym kurs riala był dla przyjezdnych bardzo korzystny. Irańska waluta osłabiła się do poziomu 147 000 IRR za 1€, a jeszcze rok wcześniej przelicznik ten wynosił 1€ = 80 000 IRR.

Kurs riala jest bardzo niestabilny i jego fluktuacje zależą od aktualnej sytuacji międzynarodowej, szczególnie w zakresie polityki USA i rozmiaru sankcji, którymi Stany Zjednoczone starają się zadusić irańską gospodarkę.

W okresie od czerwca do lipca 2019 r. kurs zmieniał się w zakresie od 140 000 do 150 000 IRR za 1€, co można uznać za niezwykłą jak na Iran stabilność.

Odradzam poszukiwanie aktualnego kursu riala w internecie. Nie znalazłem żadnego rzetelnego portalu, który pokazywałby realne wartości. Planując budżet przed wyjazdem i chcąc poznać prawdziwy kurs, skontaktujcie się z dowolnym pośrednikiem przez Whatsapp.


Każdy woli mieć w swoim portfelu więcej niż... mniej. Sprawdź moją listę 10 pomysłów na oszczędzanie pieniędzy na podróże.


Ceny w Iranie - ile kosztują podstawowe produkty i usługi?


Przykładowe ceny w Iranie (stan na lipiec 2019 r., 1€ = 147 000 IRR, przeliczenia na złotówki w celach orientacyjnych - kurs IRR/EUR i EUR/PLN w momencie czytania artykułu może być całkowicie inny):

  • taxi (Snapp - irański Uber) z lotniska do centrum Teheranu (50 km): 475 000 - 600 000 IRR = 14-18 PLN,
  • bilety na dalekobieżne autobusy VIP: zależnie od trasy, w przypadku połączeń między Teheranem, Shiraz (z Teheranu do Shiraz jechaliśmy pociągiem), Yazd i Isfahan - 400 000 - 700 000 IRR = 12 - 21 PLN za kilkugodzinną podróż,
  • przeciętne danie obiadowe (Qeime Nesar, Dizi): 300 000 - 500 000 IRR = 9 - 15 PLN,
  • obiad dla dwóch osób, z napojami: przeciętnie 1 000 000 - 1 400 000 IRR = 30 - 42 PLN,
  • duża butelka wody: 50 000 IRR = 1,3 PLN,
  • kawa w miejskiej kawiarni: 80 000 - 150 000 IRR = 2,5 - 4,5 PLN,
  • kawa na lotnisku: 220 000 IRR = 6,5 PLN,
  • bilet na metro w Teheranie: 12 500 IRR = 0,4 PLN,
  • miedziany kubek (rękodzieło sprzedawane w miejscu wytworzenia): 350 000 IRR = 10,5 PLN,
  • chusta zasłaniająca włosy: 350 000 - 550 000 IRR = 10,5 - 16,5 PLN,
  • bilety wstępu do muzeów, ogrodów: zazwyczaj 200 000 IRR = 6 PLN, nieliczne 500 000 IRR = 15 PLN,
  • karta SIM Iran Cell kupowana na lotnisku, z pakietem 3 GB: 600 000 IRR = 18 PLN.

Bartek na ulicy w Teheranie

Przemieszczanie się po Iranie. Transport w miastach, autobusy VIP, pociągi, samoloty


Organizacja transportu wewnątrz Iranu stoi na całkiem zadowalającym poziomie.

Największe miasta posiadają sieci szybkiego metra, a transport międzymiastowy jest oparty na dalekobieżnych autobusach i dopełniany przez przeciętnie rozwiniętą sieć kolejową.

W uwagi na wielkość kraju, popularne są też loty krajowe realizowane przez wielu przewoźników (Iran Air, Aria Air, Caspian Airlines, Mahan Air, Kish Air).


Transport w miastach


Duże ośrodki miejskie w Iranie są niesamowicie zatłoczone i zakorkowane. Sprawny transport miejski jest więc jednym z większych wyzwań.

Metro

Pięć irańskich miast posiada sieć metra - Teheran, Shiraz, Isfahan, Tabriz i Mashhad.

Biorąc pod uwagę, że duże, irańskie ośrodki miejskie są niesamowicie zakorkowane, metro pod względem czasu przejazdu jest bezkonkurencyjne.

Jak na razie wątpliwa jest użyteczność metra dla turystów w Shiraz i Isfahan - kolej podziemna jest tam dopiero w fazie budowy, a działające już linie przebiegają w osi miasta i zatrzymują się zazwyczaj daleko od głównych atrakcji turystycznych.

Korzystniej wygląda to w Teheranie, gdzie sieć oplata miasto dość szczelnie. Nie są jednak wyjątkami sytuacje, w których wejście do stacji metra znajduje się tylko po jednej stronie ruchliwej, przedzielonej barierkami ulicy i dotarcie do niego wymaga sporego nadłożenia drogi.

Jeden z placów w Teheranie (Iran)

Bilety na metro kupuje się na stacjach, a następnie kasuje przy bramkach.

Wagony mają wydzieloną część dla kobiet oraz część wspólną dla obu płci.

Korzystaliśmy z Natalią z części integracyjnej i zazwyczaj zaraz po naszym wejściu do wagonu, niezależnie od tego, jak bardzo był zatłoczony, dla Natalii znajdowało się trochę miejsca z dostępem do uchwytów.

Taksówki i Snapp - irański odpowiednik Ubera

Na ulicach miast działają setki taksówek, ale nie korzystaliśmy z nich, bo pojawiła się dużo wygodniejsza alternatywa.

W większych miastach Iranu (za Wikipedią: Arak, Urmia, Isfahan, Ahwaz, Babol, Bandar Abbas, Tabriz, Teheran, Rasht, Sari, Shiraz, Qaem Shahr, Qazvin, Qom, Karaj, Kerman, Mashhad, Yazd, Neyshaboor, Gorgan, Ardebil, Hamedan, Bushehr) działa aplikacja Snapp, czyli odpowiednik amerykańskiego Ubera.


Aplikacja Snapp dostępna jest w Google Play. Niestety, użytkownicy Apple nie mogą z niej skorzystać - Apple uznaje ją za niezaufaną.


W aplikacji Snapp rejestrujemy się podając irański numer telefonu, więc zachęcam do kupienia karty SIM już na lotnisku.

Schemat zamawiania samochodu jest identyczny do tego znanego z Ubera - na mapie wskazujemy nasz punkt docelowy i po akceptacji proponowanej kwoty za przejazd oczekujemy na chętnego kierowcę.

Cena szczęśliwie wyświetla się w rialach, co na chwilę uwalnia nas od ciągłego przeliczania waluty. Płatności dokonujemy gotówką po zakończonym kursie.


Przykładowe ceny usług:


  • nocna (ok. 2:00) jazda z lotniska w Teheranie do centrum miasta (50 km): 475 000 IRR = 14 PLN,
  • późnowieczorna (22:00) jazda z centrum Teheranu do lotniska: 585 000 IRR = 17,5 PLN,
  • przejazdy po Teheranie w dowolnych godzinach (4-6 km): 150 000 - 200 000 IRR = 4,5 - 6 PLN,
  • przejazdy po Shiraz, Yazd, Isfahan (3-6 km): 40 000 - 80 000 IRR = 1,2 - 2,5 PLN.

Im dłużej korzystałem ze Snappa, tym otrzymywałem więcej drobnych zniżek, rozdzielanych według jakiegoś tajemniczego klucza.


Czekając przy ulicy na auto ze Snappa, wystawiamy się na łatwy łup samozwańczych taksówkarzy - osób, które po prostu chętnie przytulą dodatkową gotówkę.

Skorzystaliśmy z takich usług tylko raz, gdy w Yazd mieliśmy kłopoty ze złapaniem Snappa (nikt nie chciał zaakceptować naszego kursu). Gdy już dojechaliśmy na miejsce, pseudotaksówkarz zażądał więcej, niż pierwotnie ustaliliśmy.

Zignorowaliśmy nawoływania kierowcy i zapłaciliśmy mu dokładnie tyle, na ile wyceniono kurs przy wsiadaniu do samochodu. Niesmak pozostał na tyle, żeby odradzić Wam korzystanie z usług takich "przedsiębiorców".

Azadi Tower w Teheranie - zwiedzanie Iranu
Azadi Tower wybudowana w Teheranie z okazji 2500-lecia Persji, jeszcze za czasów Rezy Pahlawiego

Transport między miastami


Irańczycy przemieszczają się między większymi miastami kraju głównie autokarami, korzystając z imponującej siatki połączeń. Dostępne są również wygodne, nocne połączenia kolejowe w wagonach sypialnych i z miejscami do siedzenia oraz połączenia lotnicze, które w kilkadziesiąt minut przerzucą nas na drugi koniec Iranu.

Autobusy VIP

Naszą uwagę powinny przyciągać przede wszystkim autobusy VIP, które w standardzie mają klimatyzację, wygodne, rozkładane fotele, a na pokład zabierają tylko 25 osób.

Zazwyczaj możemy liczyć na drobny catering (przekąski, soki), a przez cały czas podróży dostępna jest chłodna woda do picia. Autobusy zatrzymują się na trasie na dłuższe postoje w miejscach, gdzie pasażerowie mają dostęp do toalety, a często również do sklepu i restauracji.

Standardem w wielu firmach jest również rozrywka pokładowa - zamocowany na poprzedzającym siedzeniu tablet z dostępem do internetu, bazą muzyki i filmów oraz elektroniczną wersją Koranu.

Zwiedzanie Iranu w oparciu o autobusy VIP może się odbywać bardzo sprawnie.

Podczas mojej podróży do Iranie nie byłem świadomy, że bilety można wygodnie kupować przez internet. Zamawiałem je więc za pośrednictwem hosteli, które zapewne doliczały swoją prowizję do cen biletów.

Bilety można kupić tuż przed odjazdem, w kasach dworca autobusowego, ale trzeba być świadomym ryzyka, że miejsca na nasz kurs mogą być już wyprzedane. Polecam dlatego sprawdzanie rozkładu jazdy i kupowanie biletów przez stronę 1stQuest.


W wyszukiwarce 1stQuest otrzymamy listę połączeń na żądanej trasie na dany dzień. Miejsce do siedzenia można wybrać dowolnie, klikając po prostu na jego numer na planie autobusu. Bez problemu zapłacimy polskimi kartami płatniczymi, a bilet dostaniemy w formacie pdf.


Przykładowe ceny biletów autobusowych na stronie 1stQuest:


  • Teheran - Isfahan (6 godzin): 5,9€ = ok. 850 000 IRR = 25 PLN,
  • Teheran - Shiraz (12 godzin 45 minut): 11€ = ok. 1 600 000 IRR = 48 PLN,
  • Shiraz - Yazd (6 godzin 45 minut): 6,2€ = 920 000 IRR = 27 PLN,
  • Isfahan - Yazd (4 godzin 45 minut): 5€ = 730 000 IRR = 22 PLN.

Ceny za wielogodzinne przejazdy w bardzo dobrych warunkach są bardzo uczciwe i wyraźnie tańsze od pociągów i samolotów.

Pociągi

Największe miasta kraju są połączone koleją, która może nie jest najszybsza, ale intensywnie się modernizuje.

Siatka połączeń w 2019 r. pozwalała na wygodne podróże między największymi ośrodkami. Przemieszczanie się nocą w wagonach sypialnym ma ten niebagatelny plus, że nie tracimy cennego czasu w ciągu dnia i możemy go przeznaczyć na zwiedzanie.

Sieć kolejowa Iranu
Sieć kolejowa Iranu. Źródło: Iranrail.net

Skorzystaliśmy z nocnego pociągu z Teheranu do Shiraz. Pociąg wyrusza ze stolicy o 16:10 i dociera do Shiraz przed 8 rano. Bilet na przejazd i miejsce w czteroosobowym przedziale wagonu sypialnego kosztował 36€ i można go było kupić przez nieoficjalną stronę irańskich kolei.

Wejścia do stacji kolejowej w Teheranie strzegą bramki, które prześwietlają dokładnie nasz bagaż.

Kolejnym krokiem jest podejście do okienka policyjnego, w którym funkcjonariusz sprawdza nasze paszporty i notuje coś niezrozumiałego na bilecie. To, co zaszyfrowane dla nas, będzie dla pracowników wpuszczających pasażerów na peron jasną informacją, że wszystko z nami w porządku i można nas skierować do pociągu.

Bartek w pociągu z Teheranu do Shiraz (Iran)

Standard wagonu przeszedł nasze oczekiwania. Klimatyzowany przedział wyposażono w ekrany z rozrywką pokładową, a dla pasażerów przygotowano owoce i wodę.

Wraz z mijającą drogą konwojent wagonu uzupełniał wrzątek w dzbankach i proponował, zgodnie z irańskimi zwyczajami, kolejne filiżanki herbaty.


Pociąg na jednej ze stacji miał zaplanowany postój w porze muzułmańskiej modlitwy. Tuż przy dworcu do dyspozycji pasażerów był meczet, w którym bez pośpiechu można było wypełnić islamski obowiązek.


O moich przygodach z irańskimi kolejami opowiedziałem w artykule o podróży nocnym pociągiem przez pustynię z Teheranu do Shiraz.


Dla nas była to okazja to wyjścia na zewnątrz, rozprostowania nóg i rzucenia okiem na gasnące słońce, które zachodziło właśnie na pustyni. Pociąg dotarł do Shiraz o takiej porze, że z pomocą Snappa zdążyliśmy jeszcze zobaczyć wspaniałą grę świateł wpadających przez witraże słynnego meczetu Nasir Ol-Molk.