Nie każdy podróżnik jest miłośnikiem latania, ale musisz przyznać – bez samolotów podróżowanie w wiele miejsc byłoby bardzo trudne. Część samolotów doleci jednak do lotniska docelowego jako opóźnione, a niektóre zostaną odwołane jeszcze przed startem przez linie lotnicze. Co robić, gdy nasz lot jest odwołany lub opóźniony? Czy przysługuje nam odszkodowanie i jak uzyskać odszkodowanie za odwołany lot? W artykule podpowiem Ci, co przysługuje za odwołany lot, a przede wszystkim co robić, jeśli odwołany lot pokrzyżuje Ci plany.
Co znajdziesz w artykule?
- sposób postępowania w przypadku, gdy lot jest odwołany lub opóźniony,
- lista rzeczy i usług, które przysługują Ci w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu,
- wysokości odszkodowań w transporcie lotniczym,
- sposób ubiegania się o odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot,
- informacje o ubezpieczeniach turystycznych, które są pomocne w przypadku problemów z lotami.
SAM ZAPLANUJ SWOJĄ PODRÓŻ BEZ STRESU
Obawiasz się samodzielnie zaplanować podróż? Myślisz, że zapomnisz o czymś ważnym? Nie masz doświadczenia?
Skorzystaj z pakietu 11 checklist “Zaplanuj samodzielnie swoją podróż!” i łatwo zaplanuj Twoją podróż krok po kroku.
Odhaczaj kolejne punkty i pojedź w świat bez przepłacania w biurze podróży.
Co robić, gdy Twój lot jest odwołany lub opóźniony?
Odwołany lub opóźniony lot może pokrzyżować nasze plany. Wobec odwołania lub opóźnienia lotu nie jesteśmy jednak bezsilni. Prawo przewiduje odszkodowania i gwarantuje nam szereg uprawnień, z których możemy skorzystać. Również niskokosztowe linie lotnicze jak Ryanair, Wizzair czy easyJet mają obowiązek zatroszczyć się o pasażerów.
Opóźnienie lotu to rzecz, o której dowiemy się prawdopodobnie dopiero na lotnisku. Jeśli lot jest opóźniony powyżej 2 godzin, to przysługuje nam szereg praw, które trzeba konsekwentnie egzekwować od naszego przewoźnika. Odwołany lot to utrudnienie trochę większego kalibru.
Możemy dowiedzieć się o nim wiele dni przed planowanym lotem – wtedy zakres naszych praw zależy od wyprzedzenia, z jakim linie lotnicze przekazały nam tę informację – lub dopiero na lotnisku. Pamiętaj, że niezależnie od Twoich praw w transporcie lotniczym, możesz ubezpieczyć się przed podróżą. Ubezpieczenie może objąć również kwestie Twojego lotu.
Co przysługuje Ci za odwołany lub opóźniony lot? Kiedy należy się odszkodowanie?
Interesy pasażerów linii lotniczych w Unii Europejskiej są chronione przez rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Dokument ten obowiązuje wszystkie linie lotnicze, które operują na terenie Unii Europejskiej (również te, które obsługują loty między UE a innymi krajami) i wymusza równe traktowanie wszystkich pasażerów.
Jak to w przypadku wszystkich tego typu regulacji, dokument potrafi być zawiły i niezrozumiały. Wypisałem więc niżej najważniejsze kwestie, które będą istotne jeśli Twój lot jest odwołany lub opóźniony.
Odwołany lot to tylko wierzchołek góry lodowej. Wielu podróżującym jednocześnie przepadają rezerwacje hoteli, wykupione transfery z lotnisk do centrów miast oraz inne, opłacone z góry usługi towarzyszące. O tym, czy uda się nam uzyskać odszkodowanie za odwołany lot, decyduje wyprzedzenie, z jakim nasze linie lotnicze poinformowały nas o odwołaniu lotu. Nasze prawa zależą od wyprzedzenia, z jakim dowiedzieliśmy się o odwołanym locie.
Przypadek 1: o odwołaniu dowiedzieliśmy się co najmniej 2 tygodnie przed odwołanym lotem
W tym przypadku nie należy się nam odszkodowanie za odwołany lot od linii lotniczej. Przewoźnik musi jednak udzielić nam pomocy określonej w Artykule 8 rozporządzenia. Jeśli linia lotnicza Ci tego odmawia – powołaj się właśnie na ten artykuł. Należy nam się zwrot pełnego kosztu biletu po cenie za jaką został kupiony.
Przykład: jeśli kupiliśmy loty z Wrocławia do Tallina z przesiadką w Londynie, a odwołany jest lot z Londynu do Tallina, przysługuje nam zwrot za wszystkie odcinki lotu. Tak samo, gdy kupiliśmy na jednej rezerwacji lot Wrocław – Londyn – Wrocław, a odwołano tylko jeden z tych lotów.
Możemy jednak nie zdecydować się na zwrot kosztów lotów, a w zamian za to zgodzić się na zmianę planu podróży zaproponowaną przez linię lotniczą.
Jeśli zaproponowany lot ląduje na innym lotnisku w danym mieście lub regionie, linia lotnicza musi pokryć koszty transportu pasażera między lotniskami (jeśli dalsza część podróży odbywa się z pierwotnego lotniska) lub między lotniskiem, a pobliskim miejscem wskazanym przez pasażera.
W przypadku, gdy pomimo woli pasażera do zmiany terminu lotu nie jest to możliwe, tj. w pożądanym samolocie nie ma już miejsc, to możliwe jest skorzystanie z alternatywnych form transportu. Jesteśmy upoważnieni do odbycia lotu z alternatywnego lotniska lub nawet do skorzystania z usług innego przewoźnika, również pozalotniczego. To ważne szczególnie przy lotach krajowych – pociągi i autobusy również wchodzą w grę.
Podstawą do szybkiego i pomyślnego zakończenia procedury zwrotu jest dobre udokumentowanie wydatków – zbieraj więc wszelkie faktury i paragony.
Przypadek 2: o odwołaniu dowiedzieliśmy się w czasie między 2 tygodniami, a 7 dniami przed datą odlotu
Przysługują nam wszystkie prawa opisanie w punkcie powyżej.
Odszkodowanie za odwołany lot nie przysługuje, jeśli linia lotnicza zaproponowała zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot najpóźniej 2 godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej 4 godziny po planowym czasie przylotu. Jeśli propozycja linii lotniczej nie spełnia tego wymogu – odszkodowanie się należy.
Przypadek 3: o odwołaniu dowiedzieliśmy się później niż 7 dni przed planowaną datą odlotu
W tym przypadku odszkodowanie za odwołany lot nie przysługuje, jeśli linia lotnicza zaproponowała zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej 2 godziny po planowym czasie przylotu.
W innym przypadku linie lotnicze powinny nam wypłacić odszkodowanie. Gdy o odwołaniu lotu dowiedzieliśmy się już na lotnisku, mamy prawo do darmowych posiłków i napojów oraz do dwóch bezpłatnych rozmów telefonicznych i dwóch e-maili.
Jeżeli start alternatywnego połączenia odbędzie się na drugi dzień, tzn. będziemy musieli czekać na niego w nocy, przysługuje nam prawo do darmowego noclegu oraz darmowego transportu do hotelu, a później z hotelu na lotnisko.
Co przysługuje za opóźniony lot?
Jeżeli nasz lot jest opóźniony co najmniej 2 godziny, przewoźnik powinien wręczyć nam na lotnisku wydrukowany dokument, w którym są określone nasze prawa. Jeżeli dotarłeś do Twojego miejsca docelowego co najmniej 3 godziny po planowanej godzinie przylotu, należy Ci się odszkodowanie od linii lotniczej.
Jeżeli Twoje opóźnienie przekracza odpowiednio 2, 3 lub 4 godziny (dla lotów do 1500 km, między 1500 a 3500 km, pozostałych lotów), masz prawo do darmowych napojów i posiłków, 2 rozmów telefonicznych i 2 e-maili.
Ile wynosi odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot?
Linie lotnicze nie mają wolnej ręki w kwestii wysokości odszkodowań. Kwoty są narzucone przez rozporządzenie nr 261 i zależą wyłącznie od długości odwołanego lub opóźnionego lotu.
Jeżeli Twój lot jest odwołany lub gdy dotarłeś do miejsca docelowego co najmniej 3 godziny później, masz prawo do odszkodowania:
250 euro | dla lotów o długości do 1500 km |
400 euro | dla lotów wewnątrzwspólnotowych (w obrębie Unii Europejskiej) dłuższych niż 1500 km i innych lotów od długości od 1500 do 3500 km |
600 euro | dla wszystkich innych lotów |
Jeżeli linie lotnicze zaproponują Ci lot alternatywny i do miejsca docelowego przybędziesz z opóźnieniem odpowiednio 2-, 3- lub 4-godzinnym – odszkodowania będą o połowę mniejsze. Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie europa.eu.
Jeśli Twój lot jest odwołany lub opóźniony co najmniej o 2 godziny, możesz zwrócić się do przewoźnika o zwrot poniesionych kosztów. To roszczenie jest zupełnie niezależne od prawa do odszkodowania – ono należy Ci się w każdym wyżej opisanym przypadku.
Czy za odwołany lot z powodu pogody lub przyczyn technicznych przysługuje odszkodowanie?
Odszkodowanie za odwołany lot nie przysługuje, gdy przewoźnik lotniczy może dowieść, że odwołanie jest spowodowanie okolicznościami niemożliwymi do uniknięcia. Odwołania lotów spowodowane przez nadzwyczajne okoliczności: pogodę, strajki lotniska czy niestabilną sytuację polityczną nie wiążą się z koniecznością wypłaty nam odszkodowania (Art 5, p. 3 Rozporządzenia).
Przewoźnicy lotniczy unikają wypłaty wysokiego odszkodowania. Często powołują się właśnie na ten zapis rozporządzenia w przypadku odwołania lotu z powodu awarii samolotu. Awaria samolotu nie zawsze jest spowodowana czynnikami wyższymi i może wynikać z większego lub mniejszego zaniedbania ze strony przewoźnika.
Jeżeli linia lotnicza nie zgadza się na wypłatę odszkodowań, mamy możliwość odwołania się od tej decyzji do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot? Jak złożyć reklamację?
Aby skutecznie ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot, musimy zwrócić się z wnioskiem do linii lotniczej. Nie powinniśmy zaczynać starań o odszkodowanie od Urzędu Lotnictwa Cywilnego, bo pierwszą instancją w tych kwestiach jest zawsze przewoźnik lotniczy, z usług którego skorzystaliśmy. Dopiero w przypadku kłopotów z uzyskaniem odszkodowania od linii lotniczej, powinniśmy zwrócić się do Urzędu.
Żeby być pewnym, że dobrze zrozumiałem wszystkie procedury związane z uzyskiwaniem odszkodowania, zapytałem o zdanie eksperta zajmującego się na co dzień pomocą pasażerom, którzy mieli problemy ze swoimi lotami.
Formularze dla ubiegających się o odszkodowanie są dostępne na stronach internetowych przewoźników:
Jeżeli Twojego przewoźnika nie ma na mojej liście, poszukaj na jego stronie formularza odszkodowań w związku z rozporządzeniem EU 261 (EU 261 claim).
Ile mamy czasu na złożenie wniosku o odszkodowanie?
O odszkodowanie możemy ubiegać się przez nawet 6 lat od terminu naszego lotu. Linie lotnicze muszą odpowiedzieć na nasze żądanie 30 dni od otrzymania wniosku.
Czy warto wykupić ubezpieczenie od odwołanego lub opóźnionego lotu?
Zupełnie niezależnie do powyższego trybu postępowania i praw, które należą się nam na mocy prawa europejskiego, podróż samolotem możemy niezależnie ubezpieczyć. Jeśli w trakcie podróży spotkają nas jakieś nieprzewidziane trudności, ubezpieczyciel pokryje wszelkie powstałe w ten sposób koszty.
Co możemy ubezpieczyć?
- rezygnację z podróży – ubezpieczyciel zwróci wtedy koszty niewykorzystanych biletów, opłaconych rezerwacji hotelowych, itp.,
- opóźnienie lub odwołanie lotu,
- zagubienie, zniszczenie lub opóźnienie przylotu bagażu,
- czas oczekiwania na opóźniony samolot wraz z podstawowymi wydatkami – ubezpieczyciel zwróci nam za wydatki, które ponieśliśmy w związku z oczekiwaniem na lot.
Gdy sprawdzić już oferty ubezpieczycieli, zwróć uwagę na zakres oferowanego ubezpieczenia.
Pamiętaj również, aby zachować wszelkie potwierdzenia Twoich wydatków (paragony, faktury), bo będziesz je musiał przedstawić ubezpieczycielowi. Na lotnisku poproś dodatkowo przedstawicieli linii lotniczej o pisemne potwierdzenie opóźnienia samolotu wraz ze wskazaniem powodów tego opóźnienia.
Uważam, że przed każdą swoją zagraniczną podróżą powinieneś wykupować ubezpieczenie turystyczne – niezależnie od świadczeń, jakie mogą zapewnić Ci linie lotnicze. Daje tu duży komfort, a w razie konieczności skorzystania np. z pomocy medycznej, to ubezpieczyciel, a nie Ty, martwi się o pokrycie wszelkich kosztów.
Opóźniony lub odwołany lot może popsuć nasze plany podróżnicze. W takich sytuacjach warto znać dokładnie swoje prawa, aby móc wnioskować o całkiem wysokie odszkodowanie. Czy miałeś już okazję do skorzystania z praw pasażera na lotnisku? Czy Twój lot był odwołany albo istotnie opóźniony? Życzę jak najmniej utrudnień związanych z odwołanymi lub opóźnionymi lotami i… udanych podróży!
SAM ZAPLANUJ SWOJĄ PODRÓŻ BEZ STRESU
Obawiasz się samodzielnie zaplanować podróż? Myślisz, że zapomnisz o czymś ważnym? Nie masz doświadczenia?
Skorzystaj z pakietu 11 checklist “Zaplanuj samodzielnie swoją podróż!” i łatwo zaplanuj Twoją podróż krok po kroku.
Odhaczaj kolejne punkty i pojedź w świat bez przepłacania w biurze podróży.