Bilet Interrail – jak z niego korzystać? Kompleksowy poradnik również dla uczestników #discoverEU

Bilet Interrail – jak z niego korzystać? Kompleksowy poradnik również dla uczestników #discoverEU

Gdybym kilka lat temu dowiedział się, że mogę za darmo podróżować po Europie tylko dlatego, że mam 18 lat, nie potraktowałbym tych słów poważnie. Aby wyruszyć w kolejową podróż po Europie, każdy podróżnik musiał liczyć się ze sporym wydatkiem. Chcąc uniknąć kupowania biletów na każdy kolejny pociąg, co oczywiście nie było opłacalne, wielu wybierało bilet Interrail. Nikt jednak nie rozdawał go wtedy, pozwalając na darmowe zwiedzanie Europy pociągiem! Nikt też nie tłumaczył, jak wykorzystać możliwości tej oferty.

Pomysłodawcy akcji już zapowiedzieli kolejną jej serię na jesień 2018 r. W artykule przedstawię zasady, które obowiązują przy składaniu wniosku. Opowiem, jak korzystać z biletu Interrail i podzielę się wskazówkami, które pomogą przy planowaniu zwiedzania Europy koleją. Podpowiem też, jak wydostać się z Polski korzystając z pociągów międzynarodowych.

Ważna uwaga!
Omawiane przeze mnie wskazówki obowiązują zarówno przy darmowym bilecie otrzymanym w ramach #discoverEU, jak i przy biletach kupionych tradycyjnie, za pełną cenę. Jeśli nie znajdujesz się w grupie osób mogących walczyć w #discoverEU, to śmiało przewiń kilka pierwszych akapitów dotyczących tego programu.

Pociąg na stacji w Nicei

Na czym polega program #discoverEU?

Pilotażowy program #discoverEU uruchomiono, aby otworzyć przed wkraczającymi w dorosłość ludźmi możliwości podróżowania po krajach należących do Unii Europejskiej. Rozdawany przy tej okazji hojnie bilet Interrail pozwala na 7 dni darmowego podróżowania po Europie w ciągu 30 kolejnych dni kalendarzowych. Gdy chcielibyśmy kupić go na normalnych zasadach, kosztuje aktualnie aż 255, czyli niespełna 1100 zł. A wymagania konieczne do ubiegania się o darmowy bilet nie są ani trochę wyśrubowane.

Kto może ubiegać się o bilet w ramach programu #discoverEU?

Kryterium podstawowym do wzięcia udziału w zakończonej już edycji programu był warunek, że na dzień jej rozpoczęcia, osoba aplikująca powinna mieć 18 lat. W gronie szczęśliwców znajdowały się osoby urodzone między 2 lipca 1999 r., a 1 lipca 2000 r., włączając w to te dwie daty. Jeśli jesienna edycja #discoverEU wystartuje 1 października, to upoważnione do udziału będą osoby urodzone między 2 października 1999 r., a 1 października 2000 r.

Zobacz również 20 rzeczy, które musisz zrobić w Stambule

Można się domyślać, że uczestnicy już raz wytypowani do otrzymania biletu, nie będą mogli ponownie przystąpić do programu.

Aplikować można indywidualnie lub w imieniu grupy nie większej niż pięcioosobowa. Jeśli otrzymać bilet chce grupa osiemnastolatków, zadaniem lidera grupy jest wypełnienie wniosku. Wygenerowany zostanie wtedy kod, którego podanie jest wymagane przy rejestracji pozostałych członków grupy i to dzięki niemu zgłoszenie będzie traktowane jako wspólne.

Bartek na stacji kolejowej w Monako

Jakie warunki musi spełnić kandydat?

Po spełnieniu kryterium wieku, przed wnioskującymi Komisja Europejska stawia kilka dodatkowych, łatwych do spełnienia warunków. Konieczne jest posiadanie obywatelstwa jednego z 28 krajów członkowskich Unii Europejskiej, w których też powinna rozpoczynać się nasza podróż. Istotne jest, że odwiedzić możemy od 1 do 4 krajów Wspólnoty. Z uwagi na otwarte granice, do wzięcia udziału w #discoverEU wystarczy posiadanie dowodu osobistego wydanego przez państwo członowskie Unii.

Zgłoszenia przesyła się elektroniczne przez stronę European Youth Portal. W zakończonej edycji programu, uczestnicy mieli 14 dni na przygotowanie swojej aplikacji.

Komisja Europejska zachęca do dzielenia się zdjęciami i materiałami z podróży w mediach społecznościowych używając hashtagu #discoverEU. Formalnie nie jest to wymóg, ale moim zdaniem tak szczytnemu programowi należy się dobra promocja.

Zobacz również Jak dojechać pociągiem z Polski do Stambułu?

Na jakich zasadach odbywa się podróżowanie w ramach #discoverEU?

Zgodnie z warunkami wskazanymi przez Komisję Europejską, podróżować można przez maksymalnie 30 dni, odwiedzając przy tym od 1 do 4 krajów. Do zwycięzców programu dociera bilet Interrail w opcji 7 dni podróżowania w ciągu kolejnych 30 dni kalendarzowych. Zasada przedstawiana na stronach programu jest więc dość nieprecyzyjna. Podróż sama w sobie, czyli przebywanie w pociągach, może trwać maksymalnie 7 dni. Oczywiście, odpowiednio planując czas pobytu w kolejnych miejscach, osiągniemy maksymalny czas trwania wycieczki. Istotne jest więc efektywne wykorzystanie tych 7 dni.

I najważniejsze – co zrobić, gdy już zdobędziemy darmowy bilet?

Przygotowywanie planów wyprawy na stacji kolejowej w Genewie

Jak dobrze wykorzystać bilet Interrail i zaplanować wycieczkę?

Warto poznać zasady obowiązujące przy podróżowaniu europejskimi pociągami, a w szczególności wiedzieć, jak korzystać z biletu Interrail. Szczegółowe informacje można znaleźć na dedykowanej stronie internetowej, choć do zaplanowania podróży powinny wystarczyć te, które omówiłem poniżej.

Bilet dostępny jest w dwóch odmianach. Global Pass obowiązuje we wszystkich krajach członkowskich Interrail, a One Country Pass wyłącznie w wybranym przez kupującego bilet kraju.

  • Bilet ważny jest w pociągach oraz u nielicznych przewoźników promowych i miejskich

Bilet Interrail obejmuje przede wszystkich narodowych przewoźników kolejowych funkcjonujących w krajach Unii Europejskiej. Istnieją jednak wyjątki – chociażby w Polsce, gdzie bilet honoruje się również w Kolejach Dolnośląskich i PolRegio. Lista przewoźników akceptujących bilet jest zamieszczona na stronie internetowej Interrail.

Zobacz również Odwołane loty Ryanair – co robić dalej?

Trzeba być jednak czujnym. To, że bilet jest w honorowany przez daną firmę nie oznacza, że nie obowiązuje do niego specjalna dopłata, najczęściej związana z obowiązkową rezerwacją miejsca.

  • W wielu pociągach obowiązuje obowiązkowa, płatna rezerwacja miejsc

Zasad dotyczących rezerwacji miejsc w pociągach jest tak dużo, jak samych pociągów. Początkowo może to przerazić osobę, która z koleją nie ma żadnego związku, a po prostu chciałaby skorzystać z otrzymanego w ramach #discoverEU biletu.

Generalną zasadą jest, że rezerwacji miejsca wymaga się w pociągach dużych prędkości (takich jak francuskie TGV, hiszpańskie AVE, itp.). Obowiązek ten występuje również w pociągach nocnych – z miejscami do leżania oraz miejscami sypialnymi. Aby sprawdzić czy dany pociąg objęty jest rezerwacją, a przy okazji sprawdzić jego rozkład jazdy, warto odwiedzić rozkład jazdy Interrail. Duża literka R przy danym pociągu to znak, że powinniśmy zatroszczyć się o obowiązkową miejscówkę.

Okienko kasowe Polrail Service w Bydgoszczy

W próbie zarezerwowania miejsc w pociągach może wymiernie pomóc firma Polrail Service z Bydgoszczy. Bez problemu kupimy tu miejscówki, m.in. na pociągi dużych prędkości: francuskie TGV, hiszpańskie AVE czy europejskie pociągi sypialne. Prowadzący firmę Jeffrey Dobek może pochwalić się dostępem do wielu europejskich systemów rezerwacji. W kasach międzynarodowych PKP Intercity zakup miejscówek jest często, nie wiedzieć czemu, dość utrudniony. Zazwyczaj bez problemu powinno się udać zarezerwować miejsca przynajmniej w tych pociągach międzynarodowych, które wyjeżdżają z Polski.

Od jakiegoś czasu możliwa jest również rezerwacja miejsc przez stronę internetową Interrail w sekcji Reservation Self-Service. Nie polecam tej drogi. Rezerwacje przez to narzędzie są o wiele droższe niż kupowane bezpośrednio. Rezerwację przez ten serwis można na szczęście anulować uzyskując zwrot kosztów i udać się po miejscówki do Jeffreya. I nie, Jeffrey nie płaci mi za reklamę, po prostu jego firma robi dobrą robotę.

Zobacz również Ushguli – samotna wioska wśród szczytów Gruzji

  • Rezerwacja miejsc bywa jednak nieobowiązkowa lub po prostu nie występuje

Obowiązkowa rezerwacja miejsc nie występuje zazwyczaj w pociągach lokalnych i dziennych pociągach pospiesznych. Pociągi z rezerwacją miejsc można w większości przypadków ominąć. W krajach z rozwiniętą siecią kolei dużych prędkości może to powodować znaczne wydłużenie podróży. Co ciekawe – większość niemieckich pociągów dużych prędkości ICE jest objętych rezerwacją fakultatywną.

Jak zachować się, gdy pociąg nie jest objęty rezerwacją?

Jeśli pociąg nie jest objęty rezerwacją, to możemy wsiąść do niego bez dodatkowych warunków. Wystarczy ważny na dany dzień bilet Interrail.

Bywają jednak przypadki, gdy w danym pociągu rezerwacja miejsc jest nieobowiązkowa. Jeśli zajmiemy miejsce, na które ktoś wykupił miejscówkę, to będziemy musieli je bez żadnych konsekwencji zwolnić. Mamy wtedy możliwość zajęcia innego, wolnego miejsca. Na niektórych trasach warto dokupić więc fakultatywną miejscówkę i podróżować komfortowo. Nie ma wtedy ryzyka pojawienia się właściciela tego miejsca.

Skład TGV na stacji kolejowej w Marsylii

  • Bilet Interrail nie upoważnia do podróżowania po własnym kraju, ale…

Ofertę stworzono z myślą o otwieraniu i zbliżaniu do siebie krajów Europy poprzez umożliwienie tańszego podróżowania po nich koleją. Bilet Interrail nie obowiązuje przez to w kraju, z którego pochodzimy.

Jest jednak jedno “ale”, które bardzo ułatwia planowanie podróży. Bilet Interrail Global Pass pozwala na podróż z kraju zamieszkania za granicę w pierwszy dzień jego ważności oraz powrót zza granicy do swojego kraju w ostatnim dniu jego ważności. Nie jest konieczny zakup biletu z Twojego miasta do granicy państwa, aby dopiero tam zacząć podróż na Interrailu. Obie podróże – zarówno ta rozpoczynająca europejską przygodę, jak i ta dowożąca nas po wszystkim do domu, są wliczone w bilet Interrail.

Podróże muszą odbywać się w dniach ważności biletu. Wyjazd i przyjazd do kraju zamieszkania nie są więc dodatkowymi okresami obowiązywania biletu i musimy “stracić” na nie dwa dni ważności. Daty należy wskazać w polach “outbound” i “inbound” w części Travel Diary naszego biletu Interrail.

Zobacz również 20 rzeczy, które musisz zrobić w Stambule

  • Podróż każdym pociągiem należy ująć w tabelce “Travel Diary” jeszcze przed wejściem na pokład

Do biletu Interrail dołączona jest obwoluta, której częścią jest tabelka “Travel Diary”. W jej górnej części należy wpisać nasze dane osobowe. W przypadku wylegitymowania przez konduktora, muszą się one pokrywać z danymi umieszczonymi w naszym dowodzie osobistym lub paszporcie.

Poniżej tej sekcji znajduje się tabelka, w której należy odnotować każdą trasę, jaką przejechaliśmy pociągami.

Wypełniony bilet Interrail Global Pass

W polach “outbound journey” oraz “inbound journey” zaznaczamy dni, w których skorzystamy z podróży po terenie naszego kraju. Skorzystałem z tej możliwości podróżując z Kolonii do Poznania i dalej do Wrocławia. Te dwa wskazane dni to jedyne, podczas których można podróżować z biletem Interrail w swoim własnym kraju.

Obowiązkowo należy wpisać do tabeli dany pociąg zanim wejdziemy na jego pokład. Podczas kontroli biletów wpis musi się już znajdować w tabelce. Jego brak może skutkować nałożeniem kary za przejazd bez ważnego biletu!

  • Możliwe jest zaoszczędzenie dni podróży dzięki zasadzie “19:00”

Posiadacze biletu Interrail Global Pass mogą w prosty sposób zaoszczędzić kilka dni ważności biletu. Wystarczy, że będziecie korzystać z pociągów nocnych!

Podróż rozpoczynająca się po godzinie 19:00 jest liczona w taki sposób, jakby zaczynała się dnia następnego. Dla przykładu, wsiadając do pociągu nocnego o godz. 19:25 dnia 16 sierpnia, w bilet wpisujemy tylko datę 17 sierpnia. Pomimo, że w pociągu spędzamy północ, to tracimy tylko jeden dzień ważności biletu Interrail. Pociąg kwalifikuje się do tej “promocji” tylko wtedy, jeśli dociera do swojej końcowej stacji po 4 rano. Nie jest istotne jednak, na której stacji i o której godzinie z niego wysiadamy.

Przykład hipotetycznego pociągu objętego zasadą: wyjazd z Budapesztu z godz. 19:30, dotarcie do stacji docelowej Bukareszt o godz. 12:10. Z pociągu możemy wysiąść na dowolnej stacji, nawet przed 4:00.

Przykład hipotetycznego pociągu nieobjętego zasadą: wyjazd z Warszawy o 20:00, dotarcie do stacji docelowej Ostrawa o godz. 2:00. Jako, że stacja docelowa jest osiągnięta wcześniej niż o 4 rano, to pociąg nie jest objęty zasadą.

Zobacz również Jak zaplanować przejście ze Śnieżki na Szrenicę w Karkonoszach?

Zasada nie obowiązuje pierwszego dnia ważności biletu. Jeśli bilet rozpoczyna ważności 20 sierpnia, to nie możemy wsiąść do pociągu już po godz. 19:00 dnia poprzedzającego, tj. 19 sierpnia. Zasada “19:00” obowiązuje każdego innego dnia, poza pierwszym dniem ważności.

Obowiązują dwa, korzystne dla podróżników wyjątki. Zasada obowiązuje w pociągach: ÖBB Nightjet z Rzymu do Monachium i Wiedna (pomimo, że wyrusza z Rzymu o 18:58) oraz w pociągu z Budapesztu do Splitu (wyjazd o 18:53).

  • Warto korzystać aplikacji z rozkładem jazdy w trybie offline

Aplikacja Rail Planner została przygotowana z myślą o planowaniu podróży z biletem Interrail. Rozkłady jazdy dostępne są w trybie offline, co w czasach płatnego roamingu było niezwykłą wartością. Możliwe jest dokonanie rezerwacji miejsca w interesującym nas pociągu. Aplikacja pomoże w zlokalizowaniu najbliższej stacji kolejowej i sprawdzeniu obowiązującego dla niej rozkładu jazdy.

Zrzut ekranu (screenshot) aplikacji Rail Planner

Rail Planner pozwala na filtrowanie wyników na podstawie kryterium obowiązkowej rezerwacji miejsca w danym pociągu. Funkcja jest przydatna, gdy próbujemy ułożyć trasę korzystając wyłącznie z pociągów bez rezerwacji. Nie wszystkie pociągi regonalne i aglomeracyjne mogą być widoczne w aplikacji. Warto mieć to na uwadze przygotowując plan wyprawy.

Aplikację można pobrać z Google Play oraz z App Store.

Natalia na stacji Bohumin
A teraz najważniejsze.

Jak wydostać się z Polski pociągami międzynarodowymi? Jakie kierunki mamy do wyboru?

Do Interrail należą trzy polskie spółki, które uruchamiają pociągi międzynarodowe – PKP Intercity, Koleje Dolnośląskie oraz Polregio (dawniej Przewozy Regionalne). Podróżowanie na terenie Polski z biletem Interrail może odbywać się tylko jako wyjazd z kraju lub przyjazd do kraju. Zasady korzystania z tych krajowych podróży omówiłem kilka akapitów wyżej.

  • PKP Intercity

Oferta międzynarodowa spółki nie należy do czołowych na tle innych, europejskich przewoźników. Korzystając z biletu Interrail, możemy wyruszyć z Polski do Niemiec, Czech, Austrii, Węgier i na Słowację. Aktualna oferta przedstawiona jest w zakładce Oferta międzynarodowa na stronie internetowej PKP Intercity.

W kierunku Niemiec uruchamiane są (stan na sierpień 2018 r.) wyłącznie dzienne pociągi z Gdyni i Warszawy do Berlina. Pasażerowie mają do wyboru wyłącznie miejsca siedzące pierwszej i drugiej klasy.

W kierunku Czech, Słowacji i Węgier  można się udać korzystając z dziennych i nocnych pociągów.

Rodzaj pociąguCzy bilet Interrail obowiązuje?Czy konieczna jest miejscówka?
pociągi dzienne w wagonie z miejscami siedzącymiTAKTAK - rezerwacja miejsca siedzącego w relacji międzynarodowej kosztuje od 3 do 3,5€
pociągi nocne z miejscami do leżenia (kuszetka) do Czech, Węgier, SłowacjiTAKTAK - rezerwacja miejsca do leżenia w relacji międzynarodowej kosztuje:
9,4€ (przedział 6-osobowy),
14€ (przedział 4-osobowy)
pociągi nocne z miejscami do leżenia (kuszetka) do AustriiTAKTAK - niestety, w pociągach do Austrii obowiązuje tzw. cena globalna - należy kupić bilet razem z miejscówką. Posiadacze Interrail nie mają tu preferencyjnych warunków, ale muszą kupić bilet z miejscówką w kategorii "pass" (należy w kasie podać kod 44 - kasjer będzie wiedział, co z tym zrobić).
pociągi nocne z miejscami sypialnymi do CzechTAKTAK - rezerwacja miejsca sypialnego w relacji międzynarodowej kosztuje:
14€ (przedział 3-osobowy),
21€ (przedział 2-osobowy),
49€ (przedział 1-osobowy)
pociągi nocne z miejscami sypialnymi do Węgier, Słowacji z WarszawyTAKTAK - rezerwacja miejsca sypialnego w relacji międzynarodowej kosztuje:
16,1€ (przedział 3-osobowy),
23,1€ (przedział 2-osobowy),
49€ (przedział 1-osobowy)
pociągi nocne z miejscami sypialnymi do Węgier, Słowacji z KrakowaTAKTAK - rezerwacja miejsca sypialnego w relacji międzynarodowej kosztuje:
22,4€ (przedział 3-osobowy),
30,8€ (przedział 2-osobowy),
58,1€ (przedział 1-osobowy)
  • Koleje Dolnośląskie

Przewoźnik uruchamia szereg połączeń trangranicznych do Niemiec i Czech. Jak korzystać z biletu Interrail dowiemy się z poniższej tabeli.

PociągCzy Interrail obowiązuje po polskiej stronie?Czy Interrail obowiązuje po przejechaniu granicy?
Wrocław - DreznoTAKTAK - dalej pociąg obsługuje spółka DLB akceptująca bilet Interrail
Jelenia Góra/Węgliniec - GörlitzTAKTAK - aby pojechać dalej trzeba już skorzystać z usług prywatnych przewoźników DLB lub ODEG, którzy akceptują bilet Interrail
Wrocław - BerlinNIE - pociąg objęty jest taryfą specjalnąNIE - pociąg objęty jest taryfą specjalną
Żagań - ForstTAKTAK - obsługiwany jest przez narodowego przewoźnika Deutsche Bahn
Szklarska Poręba - LiberecTAKTAK - po stronie czeskiej obsługują go České dráhy, czyli narodowy przewoźnik Czech
Wrocław - AdršpachTAKNIE - po stronie czeskiej obsługuje go prywatny przewoźnik GWTR
Wrocław - Lichkov/Usti nad Orlici/PragaTAKTAK - po stronie czeskiej obsługują go České dráhy, czyli narodowy przewoźnik Czech
Wrocław - AdršpachTAKNIE - po stronie czeskiej obsługuje go prywatny przewoźnik GWTR

Pociągi Kolei Dolnośląskich i CD na stacji Lichkov

  • Polregio (Przewozy Regionalne)

Z Polregio można zaplanować wyjazdy na Litwę oraz do Czech, Słowacji i Niemiec.

PociągCzy Interrail obowiązuje po polskiej stronie?Czy Interrail obowiązuje po przejechaniu granicy?
Białystok - KownoTAKTAK - obsługiwany jest przez Koleje Litewskie
Szczecin - Berlin/LübeckTAKTAK - obsługiwany jest przez narodowego przewoźnika Deutsche Bahn
Kostrzyn - BerlinTAKTAK - po stronie niemieckiej obsługuje go prywatny przewoźnik NEB akceptujący bilet Interrail
Gorzów Wielkopolski - BerlinTAKTAK - obsługiwany jest przez narodowego przewoźnika Deutsche Bahn
Zielona Góra - Frankfurt n/Odrą - BerlinTAKTAK - obsługiwany jest przez narodowego przewoźnika Deutsche Bahn
Zielona Góra - GörlitzTAKTAK - aby pojechać dalej trzeba już skorzystać z usług prywatnych przewoźników DLB lub ODEG, którzy akceptują bilet Interrail
Żagań - ForstTAKTAK - obsługiwany jest przez narodowego przewoźnika Deutsche Bahn
Rzeszów/Sanok/Łupków - MedzilaborceTAKTAK - obsługiwany jest przez narodowego przewoźnika ŽSSK

Ruszacie w świat?

Bilet Interrail czy to otrzymano za darmo, czy kupiony na normalnych warunkach, to świetna oferta. Zwiedzanie Europy może być wygodne i niekoniecznie nieziemsko drogie. A lista miejsc, które można odwiedzieć nie ma ograniczeń i zależy tylko od Waszej wyobraźni. Ruszajcie już teraz, póki nikt nie wpadł na pomysł, żeby ograniczyć albo zlikwidować tę świetną ofertę!


Jeśli spodobał Ci się ten artykuł lub odnalazłeś w nim odpowiedzi na pytania, które nurtowały Cię podczas planowania wyprawy z biletem Interrail – udostępnij go proszę na Facebooku lub wyślij bezpośrednio do znajomych. Gdyby okazało się, że nadal nie rozwiałem Twoich wątpliwości, koniecznie skorzystaj z zakładki O mnie, aby znaleźć dane kontaktowe i zadać mi pytanie. A w wolnej chwili odwiedź mój fanpage Bartekwpodrozy.pl na Facebooku i profil @bartekwpodrozy.pl na Instagramie. Do usłyszenia!

Podpis Bartka

 

Autor artykułu: Bartek Dziwak

Zostaw swój komentarz